BPH med Alice och BH-provet med Cula

Ja mycket har hänt sen sist jag skrev! Har inte riktigt haft tiden eller orken till att skriva här de senaste dagarna. Börjar med vad som hände i torsdags.

Då skulle hela klassen samlas på Märsta BK klockan 9. Efter mycket om och men så lyckas jag tillslut hitta rätt :P Där skulle vi kika på BPH - Beteende och Personlighetsbeskrivning Hund. Är något som SKK håller på och håller på och tar fram, typ ett MH för sällskapshundar. Vi skulle få köra med tre hundar från klassen och först ut var Alice.
Jag hade inga större förväntningar, det fick gå som det går typ.

Första momentet var möte med en främmande människa. Då kom det en person och gick en sträcka mot oss, vi stod vid en kon och personen vid en annan ca 20m ifrån. Så går den först halva vägen, väntar 15sek, sen kommer den och ställer sig axel mot axel med mig, väntar 15sek. Börjar prata med mig i 15sek och sen pratar med hunden. Hela tiden ska "domaren" se hur hunden gör och reagerar. Alice är ju ganska social så hon viftar på svansen och sen hälsar på personen (kommer kalla den för testledare, för det är den som talar om vad jag ska göra). Sen tar testledaren med sig Alice och går lite och klappar på henne och så, sen tillbaka till mig och känner lite på hunde - lyfter en framtass, håller en baktass, kollar tänder och klappar hunden längs sidan. Nemas problemas för Brallan. Hon tycker det är helt okej, viftar lite på svansen - ingen fara alls.

Andra momentet var lek, och jag trodde inte alls att hon skulle leka. Men hon tyckte det var skitkul att matte ville leka med henne, så hon sprang så fint efter leksaken när jag kastade den :) Sen ville hon inte komma till mig utan sprang och la sig en bit ifrån mig med den. Två ggr gör man det, andra gången är det en främmande leksak i första är det en leksak jag tagit med mig. Sen ska testledaren kasta leksaken i luften 3ggr, och sen backa samtidigt som hon för den i backen. När hon kommit bort till konen ska man släppa hunden, men Alice lämnade inte min sida :P Stod bara och titta på testledaren och ville inte springa ifrån mig. Sötnos ")

Tredje var två lock som satt fast skruvade i varsin murbit typ. Orkar inte skriva info om varje moment så om ni är intresserad av att läsa vad det är kolla här http://www.skk.se/Global/Dokument/Om-SKK/BPH/BPH-beskrivning.pdf
Men Alice var väldigt intresserad och försökte att få tag i sina köttbullar hela tiden, mumsigt var det. Vart två kort stop där hon kikade på annat.

Fjärde - dumpern- Alice reagerade lite, stannade direkt och kikade på den, sen gick hon bakom mig och ville inte riktigt gå fram själv. När vi gått hela vägen fram och ropade på henne så kom hon. Men samtidigt tyckte jag inte att hon kändes rädd, mer att hon inte riktigt har den här nyfikenheten att kika på vad det var för nåt. Sen passagerna var lite jobbiga, iaf de två första gångerna, men den två sista - inga problem.

Femte - skramlet. Samma sak där Alice stannar vill inte gå fram, hon går bort och gör annat äter lite gräs. Sen när jag ropar på henne kommer hon direkt fram och kikar. Sen inga problem vid passgerna.

Sjätte - men närmande person i solglasögon, hatt och en stor rock som går väldigt väldigt sakta mot oss. När personen är ca 20m ifrån så börjar Alice skälla. lite hotfullt men samtidigt osäkert. Så hon skäller hela tiden tills personen är ca 7m ifrån och vänder sig om sen går och sätter sig på en stol. När jag släpper kopplet så går hon direkt fram och hälsar :) Jätteskönt!

Sjunde - underlag. Var det jag trodde skulle bli svårast med henne men det gick riktigt fint! Väldigt duktig!

Under hela testet var hon lugn och ganska trygg. Inget pip eller gnäll/skäll. Jag var jättenöjd med henne :) Så mentalt skulle hon passa i avel av det de såg då!

Sen när det var slut åkte jag tvärs över Sthlm till Salem för att träna med Cula. Lydnaden gick skit. Men skyddet gick riktigt riktigt bra! Så kul att se hur hon utvecklas, min lilla skrutt ") Längtar tills nästa träning, när det nu blir :)

Och sen igår, lördag var det dags att göra BH-provet. Vi gjorde miljödelen först, inga problem! Vi var tre tjejer som skulle starta, alla tre var det första gången för. Jag fick startnr 1 och jag kände redan innan jag gick in på plan att det här skulle gå åt helvete. Cula var i en heeelt annan värld!! Så under linförighet och frittfölj tittade hon på annat - väldigt bristande i koncetrationen. Sättande under gång så  ställde hon sig. Läggande så la hon sig men sen kom efter mig så då tryckte jag ner henne lite fint och sa ligg :P Inkallningen var riktigt snygg!!
Platsliggningen var den som jag trodde skulle kärva mest, gick bäst (bortsett från inkallningen). Men hon låg hela platsliggningen! Jättebra domare som berättade vad jag skulle göra :P Och sen gick han igenom varje hund efteråt. Så jag var bergsäker på att det här inte gick nå bra, men när han sa att vi blev godkända så kom det någon glädjetår, fick lov att fråga han igen om han verkligen sa att vi blivit godkända ;) Jätteglad så ringde jag Fredde och sen syrran :)

När det var slut och vi varit på prisutdelning åkte jag till Segersta där det var trivseldag. Så  då var det jaktstig och med. Var med på de två första stationerna på jaktstigen och sköt, sen fick det vara :P Hade inte med mig min hagelplonka så då fick det vara. Sköt med pistol för första gången, men det gick väldigt dåligt :P Middag bjöds det på grillat vildsvin, potatissallad och sallad - mums!

Ja det var helgen typ :) Nu ska jag ut med odjuren en sväng! De firrar runt lite nu så  de kanske behöver ut lite.
På återseende snart! Kramkram


En bild på fina Culan (nu ser hon ut som en skabbräv ;))


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Attans glömde ändra 0 till en 9 på årtalet..ber om ursäkt för detta. Eller hur är det kul med onödig fakta haha, litta allmänbildad känner man sig allt när man kommer ihåg det också.



Söt bild på Cula, Ser så vackert ut med blommorna runtomkring =)

2011-06-02 @ 13:57:39
URL: http://nathalieisaksson89.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0