Hmm..

Börjar lessna ur på alla "vargkramare". Varför står det varje gång efter vargjakten att jägarna är blodtörstiga barbarer som har masaker i skogarna på vargar? Det är väl klart att vargarna skjuts fort om det är många jägare som jagar. Men titta bara på hur många älgar som skjuts första dagen på älgjakten, men inte har vi masaker då.

Nej tycker att det börjar spåra ur helt! Läste i en artikel för någon dag sen där det stod att vargarna inte alls var största hotet mot hunden i ett vargrevir. Men vi fick höra från en från jägarförbundet för några månader sen att så visst är fallet! Att i ett vargrevir så är vargen det största hotet mot våra jakthundar. Men då tycker dom ju att man inte ska släppa hundarna i ett vargrevir, men det försöker man ju inte göra, vi kan ju inte ro för vart viltet tar vägen när vi jagar.

Löshundjakten är en tradition, hemskt att vargen ska få förstöra det. Och i och med att vi slutar jagar så kommer ju våra inhemska raser dö ut. Ingen kommer vilja köpa en jämthund eller drever för att i rädsla få hunden tagen. Och då kommer ingen köpa såna valpar, för det är inga hundar man köper och har enbart till sällskap. Nej det är hemskt tycker jag... Jag älskar att jaga, känslan att smyga in på ett ståndskall är underbar. Finns inge bättre! Jag är inte rädd för att vistas i skog och mark, utan rädslan är att om jag släpper min hund kommer jag då få hem henne igen? Hemskt att det ska behöva vara så...

Visst folk säger att det är hunden som ibland söker upp vargen, men de gånger som vargarna gått in på ett ståndskall eller ett drev och tagit hunden då? Då kan man inte skylla på att det är jakthundens fel att de blir tagna.

Jag står starkt för att jag tycker att det behövs skjutas fler vargar (helst alihopa). Det var bättre för några år sen då vargarna fanns men man märkte inte av dom. Våra förfäder utrotade vargen av en anledning, varför ska vi då ha in den i våra skogar igen?? Nej de kan finnas på skansen och kolmården, där kan folk åka och klappa på dom och mysa med dom. Så slipper vi jägare ha dom i våra skogar.

Det kommer gå så långt att ett barn kommer bli taget innan folk börjar inse att vargen inte är ett gulligt djur som finns i våra skogar. För det är ju vårat fel att vi får våra hundar tagna, då vi släpper dom. Nej helt sjukt är det!

Men jag vet att det är många som inte kommer förstå det jag skriver, men det är min åsikt och ni får tycka vad ni vill jag bryr mig inte. Jag tycker så här, och respekterar ni inte det så är det erat problem!

Avslutar med några fina bilder!! Som jag fått av en kompis. Det här är en av vargarna som vart påkörda av inlandsbanan förra året. Hoppas på att det blir samma visa i år igen!




Nej nu ska jag ta ut mina hundar och sen försöka plugga lite!
Hörs!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Visst är det tragiskt att vargarna tar hundar, men samtidigt så måste jag nog hålla med Agria's statestik: 11 vargdödade hundar 2010 och 700 bildödade hundar..



Så vargarna är nog inte enda anledningen till att intresset för lösdrivande jakthundar minskar, bilar och bilvägar som blir fler och fler, bilvägarna är ju också en bidragande orsak till att vargen och viltet kommer närmare, dom får mindre och mindre skog att röra sig på.



Jag tycker personligen att vargen skall få vara kvar i naturen, men vi kanske ska vara lite mer vaksamma på var vi släpper våra hundar och undviker att jaga på och i närheten av vargarnas revir, för med så många vargspårare som finns idag så vet vi var reviren finns så det är ingen risk att man "snubblar" in på det..



Sen finns det "snälla och dumma" revir, så jag säger inte att vi ska ha alla kvar. Men att man kanske ska ta bort dom som "får smak" på hund, men samtidigt ha i åtanke vilken roll den vargen har i flocken. Att skjuta alfadjuren är en väldigt dålig idé tycker jag, då splittrar man flockar och orsakar trubbel..



Vi bor mitt i ett revir, jag har inte sett vargen en enda gång, men en bekant till mig träffade på en tidigt i vintras (dom är/var 7st). Har sett massor av annat vilt också i deras revir så dom verkar "komma överens" ;)



Det är iaf min åsikt, och jag är dalabo med jagande släkt ;)

2011-01-17 @ 11:55:19
URL: http://tuffiz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0