Tankar kring hundavel...

Ja jag har hållt på och funderat en del på hundavel, och framförallt jämthundsavel. De har ju som krav att hundar som ska gå i avel och är födda 2009 och senare, ska vara ED röntgade (armbågs röntgade). Men jag förstår inte varför folk som parar med äldre hundar inte röntgar armbågarna med. Om man ska förebygga en "sjukdom" så är det väl bättre att göra det så tidigt som möjligt. Har aldrig förstått det! Det är ju även skönt att veta att hunden är fri fram och bak. Lattja är då röntgad fram och bak.
Visst när hundarna är 5-7 år så kan de ju ha en del förslitningar på armbågarna. Men är de yngre, mellan 2-4 så kan man ju röntga dom tycker jag. Men folk tycker inte som jag gör :P

Har även funderat på hur folk tänker som har parat en tik 4 ggr, och den har lämnat två valpar med epilepsi, varför fortsätter man då och parar på den? Finns verkligen idioter! Nej jag förstår inte hur folk tänker... + att när den här personen fick första valpen drabbad av epilepsi så tystade han och hundägaren ner det. Nej blir så irriterad..!!

Men det finns många som är duktiga med när det gäller hundavel!

Förresten så var Anders och parade Sveas mamma, NORDJ(LÖ)CH SEUCH Vanådalens Jassa, förr helgen. Så får se nu om det blir några valpar om 8 v! Ska jag hem och mysa med lite puppisar! :)


Lattja, som äntligen börjar bli fin igen!

Ja nu vart det två inlägg på kort tid! Blir nog inget förän imorgon nu, uppdatera om hur jakten gått :)
Byebye

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0