Jakt!

ja idag har jag och Lattja jagat för första gången sedan hon vart påkörd. Vi skulle faktis jaga där hon vart påkörd, på praktikplatsen. Och jag kan väl säga att det var helt underbart att få komma ut och jaga igen! Och framförallt där, älskar "gänget" som jag jagar med. De är så trevliga, roliga och snälla!

Jag lyckades tom komma upp i tid i morse! Hehe fick tom lov att köra extra sakta och fördriva tiden lite hemma för att inte komma fram för tidigt! Var där 6.45 och det skulle bjudas på frukost 7.15. Så jag vart bara en halvtimme tidig.

Första drevet gick jag utan hund, och jag fick då se 6 älgar. Så många har jag aldrig sett samtidigt någongång, var väldigt kul! Fast innan vi gick ut i drevet, så parkerad vi bredvid deras hjorthägn. Och där vi parkerade stod alla hjortar! Var nog iaf minst 60st, har aldrig sett så många samtidigt :P Nog för att dom var i hägn, men det behöver ju inte betyda att man ser dom iaf.
Andra drevet så fick jag låna en hund av Mathias, men den hunden ville inte gå med mig. Så fort som jag släppte han så sprand han till husse, så då gick jag där utan hund iaf. En gris vart det skjuten i detta drev, och det var dagens enda vilt.
Tredje och sista drevet så skulle då äntligen Lattja äntligen få jaga! Och jag kan ju säga att hon var taggad! Redan när vi kom till praktik platsen på morgonen så vistte hon vad som stod på spel, så hon bara väntade på sin tur. Så jag och Bosse gick tillsammans, vi gick in en liten bit där vi skulle gå och sen släppte vi hundarna (Bosse har en karelartik). Och jag har nog aldrig sett Lattja så pigg iväg, hon stack som ett skott! Hon och karelartiken for iväg direkt och var borta en bra lång stund. Det visade sig efteråt att Lattja och karelarn hade jagat en gris förbi en passkytt. Så det var ett roligt besked att hon jagade gris! Längtar till hösten då snön är borta och man kan jaga på ordentligt igen!

Det var rätt mycket snö på sina håll i skogen, mest där det var öppet. Hehe så nu är jag ganska trött i benen! Så jag har då fått motionera lite idag, men det var absolut värt det! Få se när det blir jakt härnäst. Har även jagat med linser för första gången, och det var underbart. Kommer alltid ha det härdanefter ;)

Nu har jag krupit upp i sängen, har Lattja bredvid mig och katten i knät. Kikar på polisskolan och äter popcorn. Men hade heller velat vara på annat håll ikväll, får blir en annan kväll kanske ^^ Tråkigt att sitta här lite själv, ja för jag är ju inte helt själv har ju mina djur. Men men, som sagt får väl bli en annan gång kanske.

Så det var om dagens jakt.



    
Avslutar med några bilder från förra gångens jakt då det sköts en galt på otroliga 180kg!! Den var stor vill jag lova :) Sista bilden så är det galten till vänster och en liten pinntjur (älg) till höger. Lite roig jämförelse.

Vi hörs! Ska ta och se polisskolan som jag hade tänkt :P
Kramkram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0